Istoria Black Friday

Black Friday

Black Friday (Vinerea Neagra) este o importanta zi de cumparaturi in foarte multe tari, deoarece comerciantii aplica reduceri foarte mari la produsele pe care le au in vanzare. Aceasta zi a devenit populara in Statele Unite ale Americii, fiind urmatoarea zi dupa Ziua Recunstintei (care se sarbatoreste in a patra joi din luna noiembrie).

Inca din 1930, Black Friday a fost privita ca ziua ce dadea startul cumparaturilor de Craciun, iar mai toti comerciantii isi deschideau magazinele dimineata devreme si le inchideau la miez de noapte, oferind diferite promotii.

Black Friday nu este o sarbatoare oficiala, insa multi angajatori le dau liber oamenilor, pentru a se bucura de miile de oferte.

Incepand cu anul 2005, Black Friday a devenit cea mai aglomerata zi de cumparaturi din an. An de an vedem din ce in ce mai multe stiri cu agitatia de la cumparaturi si scadalurile care se isca intre clienti. Multe magazine isi golesc aproape complet stocul, ceea ce ii determina ca in anul urmator si isi mareasca ofertele.

Cu totii stim ce inseamna Black Friday acum, insa nu multi cunosc si istoria acestei zile. Prima evidenta a denumirii de “Black Friday” pentru ziua de dupa Ziua Recunostintei, intr-un context de cumparaturi, a fost in Philadelphia, pentru a se descrie traficul foarte mare din acea vineri. Mai tarziu, termenul a fost folosit de comerciantii care in majoritatea lunilor anului lucrau pe pierdere (din ianuarie si pana in noiembrie) si faceau profit in perioada sarbatorilor, incepand cu ziua de dupa Ziua Recunostintei. In acele vremuri, contabilitatea se tinea pe caiet si erau folosite doua culori, rosu pentru sumele negative (pierderi) si negru (black) pentru sumele pozitive (profit). Sub aceasta teorie, Black Friday este inceputul perioadei in care comerciantii nu mai aveau pierderi si incepeau sa castige bani.

Multi ani la rand, magazinele isi deschideau usile de Black Friday la 6 dimineata. La sfarsitul anilor 2000 au inceput sa se deschide chiar si de la 5 sau 4, insa din 2011 s-a dus la extrem si unii s-au deschis chiar la 12 noaptea. In fata acestor magazine se formeaza cozi uriase, incepand din noaptea de dinainte. Oamenii dorm in fata magazinelor, ca sa prinde o reducere la produsul preferat. Este uimitor cum s-a tranformat consumerismul in ultimii ani. De asemenea, de-a lungul timpului au avut loc multe incidente in aceasta zi. Din 2006 s-au reportat 7 morti si 98 de raniti doar in Statele Unite ale Americii.

In Romania, conceptul de Black Friday a fost importat in 2011, de catre eMAG si Flanco. Acest eveniment a luat amploare an de an si tot mai multi comerciani s-au alaturat celor doi care au initiat trendul. In 2015 au fost sute de magazine fizice si online care au avut promotii speciale. Diferenta este ca noi nu avem Ziua Recunostintei ca Americanii si nu am avut nici Black Friday odata cu ei. In unii ani a fost cu o saptamana inainte chiar. Multe magazine au ales sa isi pastreze promotiile timp de 7 zile, pana la epuizarea completa a stocurilor. Cei doi retaileri care au initiat conceptul au avut cele mai mari vanzari in 2014. eMAG a vandut produse de peste 37 de milioane de euro, iar Flanco de 22 de milioane de euro.

Anul acesta, peste 11 milioane de romani au spus ca stiu ce inseamna Black Friday. Asta inseamna peste 73% din populatia targetata (15 milioane). Dintre acestia 6.7 milioane declarasera ca planuiesc sa cumpere ceva in cea mai importanta zi de cumparaturi din Romania.

x

Acest site folosește cookie-uri. Acceptați sau refuzați cookie-urile. Pentru mai multe detalii privind gestionarea preferințelor privind cookie-uri, vedeți Politica de utillizare cookie-uri.