Una din cele mai importante piese a masinii este garnitura de chiulasa. Rolul acesteia este de a crea spatiul inchis etans intre chiulasa si blocul motor. Piesa este confectionata din fonta aliata ori din aluminiu acoperit cu cauciuc sintetic si are un pret destul de avantajos, intre cateva zeci si cateva sute de lei. Costurile mai mari sunt la manopera si dureaza mult pana se demonteaza partea de sus a motorului, pentru a vedea intr-adevar daca garniura este defecta.
Semne ca garnitura de chiulasa este arsa sau defecta?
Exista semne si simptome care tradeaza arderea sau defectarea garniturii de chiulasa. In primul rand, semnele care sunt vizibile includ bulele de aer care apar in vasul de expansiune, bule care provin in principiu din compresia cilindrica. Apoi, conducatorul auto va observa ca in timp se pierde lichid de racire fara ca un furtun sa fie plesnit, fara ca radiatorul sa fie spart, iar uleiul se observa in lichidul de racire sau chiar pe peretii vasului de expansiune.
In alta ordine de idei, se poate intampla ca proprietarul masinii sa observe la o examinare mai atenta ca exista o spuma cafenie pe busonul de la ulei sau sa observe chiar ca lichidul din vasul de expansiune da pe dinafara, cu toate ca temperatura nu trece de pragul de fierbere.
De asemenea, cei mai experimentati dintre soferi sau cei care duc masina intr-un service vor putea sa testeze daca este defecta si trebuie schimbata garnitura de chiulasa printr-un kit de testare chimica a lichidului de racire, in care se indica si prezenta noxelor. Se poate face si o testare folosind pompa de aer cu manometru, caz in care mecanicul va verifica compresia pe fiecare cilindru in parte.
Garnitura de chiulasa prezinta aproape aceleasi semne si simptome cu fisura pe blocul motor sau pe chiulasa. Sunt situatii in care conducatorii auto decid schimbarea garniturii de chiulasa si se trezesc peste doar cateva luni sau chiar saptamani ca problema a reaparut, ceea ce inseamna ca exista o problema la chiulasa ce trebuie fie reparata, fie schimbata.
Specialistii recomanda schimbarea prezoanelor si suruburilor de chiulasa, insa foarte multi dintre reprezentantii service-urilor auto omit aceasta recomandare. Este foarte important de stiut faptul ca prezoanele se strang cu ajutorul cheii dinamometrice, respectand intru totul indicatiile si specificatiile producatorului.